close×

T. 693 497 601

close×

Dlaczego warto dodawać wpisy do katalogów?
 
Odpowiedź na pytanie: dlaczego warto dodawać wpisy do katalogów jest prosta - bo możemy na tym dużo zyskać, a potencjalna strata jest niewielka. Jeśli bowiem nie wybierzemy jakiegoś spamerskiego katalogu, to pojawienie się w nim naszej witryny w najgorszym razie nie wpłynie na pozycję naszej strony na liście wyszukiwania Google. Owszem, większość katalogów oferuje płatne wpisy, jednak zazwyczaj jest to kwota kilku lub kilkunastu złotych za każdy z katalogów. Zwróćmy też uwagę na systemy łączone. Wtedy w ramach jednej opłaty uzyskamy wpisy do wielu katalogów, dzięki czemu kwota per katalog spadnie jeszcze bardziej. A nawet pomijając taką możliwość - to biorąc pod uwagę koszt stworzenia danej strony i jej późniejszej promocji, sam wydatek na wpis w katalogu stanowi jedynie bardzo mały ułamek kosztów.
 
Nie opierajmy się jednak jedynie na katalogach.
To potężne narzędzie i podtrzymujemy pozytywny wpływ na nasz biznes, jeśli będziemy wykorzystywać je do promocji. Jeśli jednak nie uzupełnimy wpisów w katalogach żadną inną wartością, to w pewnym momencie algorytmy wyszukiwarek mogą uznać, że pozycja naszej firmy została sztucznie zawyżona, a tym samym skorygują ją w dół - a tego przecież byśmy nie chcieli. Nawet niewielka aktywność choćby w mediach społecznościowych może zwielokrotnić efekty generowane przez przeglądarkę. Pamiętajmy tu choćby o Google+, które jako takie niezbyt się przyjęło na rynku i wydawałoby się, że nasza aktywność tam nie ma większego znaczenia. Jednak praktyka pokazuje, że Google nie całkiem jeszcze skazało G+ na wymarcie. Zaobserwowano jednak, że strony, które mają przypisany profil na Google+ i profil ten wydaje się być choć trochę aktywny - dużo szybciej wędrują w górę na liście wyszukiwanych witryn.
 
Co zatem robić?
Dodawać wpisy do katalogów, ale robić to mądrze. Strategia "wykupię wpisy we wszystkich dostępnych katalogach" ma niewielkie szanse na spektakularny sukces - szczególnie jeśli weźmiemy pod uwagę środki wydane na wpisy w porównaniu do efektu. Jeśli natomiast wybierzemy ograniczone grono katalogów i co jakiś czas będziemy dodawali kolejne wpisy - efekt może być znacząco lepszy. Pamiętajmy jednak, że w żadnym przypadku nie możemy oczekiwać natychmiastowego efektu.
| | Odsłony: 2349

Lista najlepszych katalogów.
 
Osoby poszukujące sposobów na pozycjonowanie często swoje pierwsze kroki kierują do katalogów stron. Rzeczywiście, kiedyś był to dość oczywisty sposób na optymalizację naszej witryny, jednak jeśli nasza wiedza dotycząca SEO pochodzi sprzed wielu lat - to możemy się zdziwić. Wiele katalogów, które kiedyś miały bardzo mocną pozycję, zniknęło już z rynku. Jednak, jako że rynek nie znosi próżni, to w ich miejsce pojawiły się nowe. Które z nich jednak wybrać? Zależy to od tego, czy chcąc promować nasz biznes - nastawiamy się na rynek lokalny, czy też patrzymy globalnie.
 
Rynek lokalny
Jak podstawę wyboru możemy przyjąć wiele czynników. Od standardowego PageRank, który już stracił na znaczeniu, po współczynniki generowane przez wybrane narzędzia. Dobrym przykładem jest pakiet Majestic, który pokazuje nam dla każdego z katalogów dwa ciekawe wskaźniki: Citation Flow, oraz Trust Flow. Ten pierwszy, tłumaczony czasem jako wskaźnik przepływu cytatów, drugi jako wskaźnik przepływu linków zaufanych. Razem tworzą one jeden spójny wskaźnik przepływu Flow Metrics. To właśnie on pozwala wskazać potencjalnie najlepsze katalogi. Jeśli chodzi o katalogi powiązane z portalami, to możemy zdecydować się na te, które oferowane są przez Onet, WP lub Interię. Weźmy jednak pod uwagę, że firmy te mają tendencję do zamykania swoich katalogów, wiec bądźmy gotowi na migrację do innych katalogów. Dość oczywistym wyborem będzie tu sprawdzenie takich pozycji jak:
 
* http://www.gwiazdor.pl,
* https://katalog.mistrzu.com,
* https://katalogseo.net.pl,
* http://skocz.com, lub
* http://kataloog.info.
 
Weźmy jednak pod uwagę, że wpisy do większości z katalogów są płatne, uważnie więc podejmujmy decyzję, z którego usług z nich chcemy skorzystać.
 
Katalogi ogólnoświatowe
Tu również sytuacja jest dynamiczna. Jeszcze niedawno za lidera rynku należało uważać stronę http://www.dmoz.org/, jednak od 17 marca 2017 przestała ona działać. Podobnie - po 20 latach działania zaprzestał oferować swoje usługi katalog http://www.ipl.org/. Jak zwykle jednak - wciąż pozostały nam alternatywy. Szczególną uwagę warto zwrócić na:
* https://botw.org/
* http://www.stpt.com/directory/
* http://portal.eatonweb.com/
* https://www.ezilon.com/
* http://www.joeant.com/.
| | Odsłony: 1430

Czy dodawanie do katalogów jeszcze działa?
 
Patrząc na kurczący się rynek katalogów, możemy postawić pytanie: czy promowanie naszej strony z wykorzystaniem katalogów jeszcze ma sens, skoro pojawiło się w międzyczasie wiele technik i narzędzi SEO? Cóż, przynajmniej na razie prawidłowa odpowiedź jest jedna.
 
Katalogi działają.
Oczywiście, biorąc pod uwagę wciąż zmieniające się algorytmy i mechanizmy wartościowania stron przez wyszukiwarki, nie możemy mieć pewności - jak duże znaczenie dla promowania naszej strony ma zgłoszenie jej do kilku katalogów. Sam mechanizm Google nie opiera się już przecież tylko na czystym wskaźniku PageRank oraz sile witryn wzajemnie linkujących do siebie, ale temat jest dużo bardziej skomplikowany. Możemy oczywiście starać się analizować zmiany w kolejnych wersjach mechanizmów indeksujących i starać się dostosowywać do nich (a właściwie nie tylko możemy, co raczej powinniśmy), spójrzmy jednak na praktyczny efekt. A jest on taki, że w większości przypadków umieszczenie strony w katalogu znacząco poprawia naszą pozycję na liście wyników wyszukiwarki. Nie jest to może spektakularny wzrost, szczególnie w porównaniu z efektami technik działających na krawędzi legalności lub nawet poza tą granicą, nie można jednak odmówić wpisom w katalogach jednej korzyści. Jeśli wybieramy znane katalogi, to mała jest szansa, że nasza strona zostanie zbanowana wśród wyników, lub znacząco zdegradowana na tej liście.
 
Różne katalogi mają różną moc
W zależności od zawartości naszej strony, możemy zgłosić jej wpis do:
* katalogów branżowych,
* lokalnych katalogów promujących biznes,
* płatnych katalogów tematycznych,
* katalogów branżowych.
A to tylko kilka z dostępnych kategorii. Dlatego czasem pojawia się mylne przekonanie, że katalogi nie działają - a może po prostu źle wybraliśmy katalog? Nie skreślajmy więc zbyt szybko dodawania do katalogów, tym bardziej że nie musimy na to zagadnienie patrzeć jedynie z perspektywy SEO. Często zdarza się, że w danej okolicy istnieje jakiś lokalny katalog z dużymi tradycjami. Jeśli ludzie mu ufają, to będą wybierać firmy tam dostępne, a nie po prostu anonimowe strony, które wypluje z siebie Google. Poświęćmy więc kilka chwil na staranny wybór katalogu i obserwujmy, jak pozycja naszej witryny rośnie.
| | Odsłony: 3742

Czym się sugerować dodając swoją stronę do katalogu?
 
Skoro podjęliśmy (całkiem słuszną zresztą) decyzję o dodaniu wpisów dotyczących naszej strony do katalogów, to musimy się do tego umiejętnie zabrać - inaczej osiągnięte efekty mogą być dużo gorsze, niż potencjalnie mogłyby być.
 
Jak powinien wyglądać nasz wpis?
1. Bardzo ważny jest właściwy tytuł. Niech nawiązuje zarówno do świadczonej przez nas usługi (lub sprzedawanego towaru) oraz do nazwy naszej marki.
2. Gdy tworzymy wiele wpisów, postarajmy się pilnować ich unikalności. Warto tu prowadzić zapiski mówiące, jakie teksty już wykorzystaliśmy - zdecydowanie nie idźmy na łatwiznę polegającą na zaniechaniu unikalności tekstów. W rezultacie możemy narazić się na oznaczenie naszej witryny jako spamującą wyszukiwarkę identycznymi wpisami - w rezultacie nasza pozycja na liście wyników wyszukiwania może zostać karnie obniżona, a w najgorszym przypadku możemy nawet całkiem zniknąć z listy wyników.
3. Umiejętnie dobierajmy kategorie. Ponownie warto poświęcić trochę czasu, aby umieścić nasze wpisy właśnie tam, gdzie powinny się znaleźć. Umieszczanie ich na chybił trafił w losowych kategoriach, byleby tylko zwiększyć liczbę wpisów, może mieć zdecydowanie negatywny wpływ na naszą pozycję, a tym samym na nasz biznes.
4. Jeśli katalog wykorzystuje tagi - również starajmy się nie spamować nimi. Pamiętajmy, że nasz wpis powinien być otagowany zgodnie z prawdą.
5. Nie dodawajmy wpisów hurtowo. Wiemy, że jest to bardzo kusząca opcja i wiele osób próbuje przyspieszyć osiągane wyniki optymalizacji poprzez jednoczesne dodanie ogromnych ilości wpisów do różnych katalogów. Taka strategia ma co najmniej dwie wady. Po pierwsze, będziemy musieli jednorazowo wydać większą kwotę na płatne wpisy. Nawet jednak jeśli pieniądze nie stanowią problemu, to efekt odwrotny od oczekiwanego już może być takim problemem. To, czego powinniśmy się obawiać, to uznanie ruchu wokół naszej strony przez algorytmy określające wartość witryny za nienaturalny. W efekcie, zamiast poruszać się w górę - pozycja naszej witryny może spaść.
 
Co, jeśli nie widzimy efektu?
Może czekamy za krótko - dajmy trochę czasu dla wyszukiwarki na zaindeksowanie naszej strony. Warto też sprawdzić, czy nasz wpis został przez nią zauważony. Dopiero gdy tak się stanie, a pozycja nie wzrośnie - możemy zacząć szukać powodów - może nie zastosowaliśmy się do któregoś z wcześniej wymienionych 5 punktów?
| | Odsłony: 2217
Strona 1 z 2